Tjock Kanades

I morsse när jag vaknade tänkte jag
- Muffins till frukost har väl ingen dött av?
Så jag käkade lite muffins. Måste äta sånt där gotta i smyg för Pat har fått fört sig att jag inte tycker om kakor och sånt, så varje gång vi är borta så säger hon att jag är inte för goda saker. Frågan är vart hon fått det i från? Jag älskar kakor. Men hon får gärna tro att jag är en sund människa som inte äter kakor. Efter jag svullat i mig muffins och insett hur mycket svett jag luktade gick jag ut och klippte gräsmattan och sen gjorde jag fläskpannkaka till lunch/middag. Är man husmoderlig så är man ju.

Idag på jobbet har jag jobbat med en tjock kanades och jag säger inte det för att vara dum, men hon var bre som lagårsporten. Och jag blir alltid så rädd att så tjocka människor ska sluta andas, för det ser ut som deras hakor ska trycka sönder halsen på dem. Hur som helst, denna kvinna vid namn Lori styrde över hela min kväll och sa allt vad jag skulle göra, bara för hon själv inte orkade. Så när jag skulle sätta mig med henne och Peggi på rasten så säger hon
- Oh, you can go and say to Brearselsvea to come and eat.
Jag säger inte att tjocka människor är lata, jag säger bara att de gillar att styra och ställa.

Idag har min far den stora äran att få publicera en dikt som han skrivit själv en kall morgon på älgpasset ( Han kan skriva dikter på passet för han får aldrig skjuta en älg, detta beror på att han tycker så synd om älgen, så han låyter den alltid passera)

Morgonen känns kylig och kall, frosten lägger sig över gran och tall.
Den tålige jägaren vet att värme finns att få, men då måste man på frugan ligga uppå.
Men för att detta ska kunna hända, så får du nog bryta omkull henne på ända.
Du måste sen va snabbare än en bredbandsanslutning, om du ska hinna få nån njutning.
För hinn hon uppfatt va som hänn, jo, då ska du få känn.
Lugges, skäll å leva öm, ja tro no knappast du få nå beröm.
För ska du sen slippa å frys, då få du no göra dell de alldeles för å få nå mys.
Kanske ändå he je better att stå på passe å hutter.
Än att si frugan i ett kvartal je butter.
Se man få stå på passe å si på när löve fall, å fingra je stel å alldeles kall.
Tänk öm he kunne kömma en älg å att man då int bomma, då jävesken fick man då ett tag värmen borta vomma
För jer he nåt en passar aldrig få glöm, se jer att alltid ha en dröm.
  
Yngve Paulsson September  2008 

Jag hoppas att alla kommer att kommentera hans dikt och ge han feedback, ge han styrka att fortsätta med sina diktsamlingar. Snyggongen kan ju be hennes Mormor läsa för hon har ju faktiskt publicerat sina dikter i en bok.

Dagens Grattis går till Malin.P som fyller 20 år idag!

Dagens sång är tillängad till BPK!


Kommentarer
Postat av: spiderchick

grattis till henne =)

2008-09-16 @ 09:31:28
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: Malin

Tackar tackar!

Vilken poet Yngve är! :D

2008-09-16 @ 16:23:26
Postat av: MinBlogg

Alla gillar väl kakor? :S

Och vad r problemet?

Däremot kan jag bli lite förvånad när folk 'ter gröt till frukost. Det är konstigt...

2008-09-16 @ 18:40:06
URL: http://rebcca.blogg.se/
Postat av: jonas

go Yngve!!! han e ju grym

2008-09-16 @ 21:39:50
Postat av: Anonym

Pypen!!!! Passa dig så du inte få sova i"fuse" och värm fingra i Kickans päls.

2008-09-18 @ 15:35:02
Postat av: Din alldelens egna BPK

SHIIIIIIIT! Jag har aldrig läst en sån passionerad och vacker dikt förut. Jag måste verkligen berömma Y för denna dikt. I just love it!



Jag hörde Eloise på radion idag, fast min bror låg uppe och sov så höjde jag volymen och sjöng för fulla muggar det högsta jag kunde! OCH tänkte på dig och när vi var chaffis till lycksele.

2008-09-19 @ 22:08:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0